Grenadírmars


E prózafüzér friss adaléka az épülő Új Tolnai Világlexikonának. Grenadírmars az ínyenc olvasónak, amelynek hozzávalóit a szerző folyamatos útonlevésben, egyebek között Berlintől Zenta felé haladva gyűjti össze.


Vidéki Orfeusz

Válogatott versek


Tartalom



Elsőnek 5

Elsőnek 7

Fogvájó 7

Ősz 7

Alma 8

Ceruzával írt vers 8

Sirálymellcsont 9

Képeslap 9

Csendélet 9

Eső 10


Ómama egy rotterdami gengszterfilmben

Regény versekben

A kötet címadó versciklusa egy többszólamú, jellegzetesen "tolnais" hosszúversként is olvasható. Tolnai Ottó lírájában külön vonulatot képeznek ezek a hosszúversek; olyannyira, hogy ezekkel a művekkel kapcsolatban szinte már külön műfajról, "Tolnai-eposzról" is beszélhetünk. Érdemes azt is megfigyelni, hogy az említett többszólamúság hogyan jelenik meg ezekben a hosszabb versekben. Több hang, több beszélő és több nézőpont simul egymás mellé egyetlen szövegen belül, borzongatóan izgalmas polifóniát eredményezve ezzel.


Feljegyzések a vég tónusához


A szerzőnek az utóbbi tíz évben írt, a próza felé is tapogató esszéit és feljegyzéseit tartalmazza a kötet. Mintha mikroszkóppal figyelné a Vajdaságot, s ezen górcső alatt az egész Balkánt.


A pompeji szerelmesek

Fejezetek az Infaustusból

Tolnai Ottó új kötete nagy ívű válogatás a szerző 1999 és 2006 között született prózáiból. A pompeji szerelmesek tíz fejezete szinte lépésről lépésre vezeti be olvasóját lélegző történeteken keresztül az esszénovellák teremtette univerzumba. Tolnai prózái különös módon építkeznek, szeretnivaló hősei, a vidéki infaustusok - a semmis dolgok művészei, "kisénekesei", melankolikusok, boldog-boldogtalanok - népesítik be a történeteket, időben és térben áthágva határokat.


Végel(ő)adás

Briliáns

Izéke homokozója, avagy a mamuttemető

Tolnai Ottó Mamuttemető című drámájából

Rendezte: Jancsó Miklós,

Játssza: Borbáth Ottília, Jurta Színház, 1987,

Újvidéki Magyar Színház, 1989


0,1 mg

Csáth Géza írásai és Tolnai Ottó Árvacsáth c. írásának felhasználásával

Az irodalmi szöveg színházi felhasználására tett elementáris hatású kísérletet a vajdasági Urbán András 0, 1 mg című előadásában, melyben Csáth Géza naplóit adaptálta földdel felszórt színpadára. Urbán expresszív anyag- és eszközhasználata brutálisan szorongató jeleneteket teremt: egy olyan kép, mint a jégtömbbe fagyasztott hal kiolvasztása a lángvágóval, örökre beíródik az ember emlékezetébe.